
Kids At The Table

Workshops
Mijn workshops bieden kinderen, jongeren én volwassenen de kans om op een praktische en interactieve manier nieuwe vaardigheden te ontdekken en te ontwikkelen. Ze zijn gericht op het versterken van weerbaarheid, het vergroten van zelfvertrouwen en het verbeteren van communicatie en verbinding – zowel thuis als op school als in andere omgevingen.
​
De workshops zijn geschikt voor kinderen, jongeren, ouders, en iedereen die met kinderen werkt, zoals professionals in de opvang, het onderwijs en de jeugdhulp, maar ook grootouders, peters en meters.
​


Rots en Water: weerbaarheid en zelfvertrouwen
Als gecertificeerd trainer geef ik workshops en lessenreeksen gebaseerd op het internationaal erkende Rots en Water-programma. Dit programma versterkt de sociale en emotionele vaardigheden van kinderen en jongeren via een combinatie van fysieke oefeningen, zelfreflectie en groepsgesprekken. Kinderen en jongeren leren steviger in hun schoenen staan (Rots) en beter samenwerken en communiceren (Water).
​
Kinderen en jongeren leren:
-
Rots: Hoe ze grenzen kunnen stellen, voor zichzelf kunnen opkomen en zelfvertrouwen opbouwen.
-
Water: Hoe ze flexibel en empathisch kunnen zijn in relaties met anderen.
Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere:
-
Gronden, ademhaling en focus.
-
Pesten en sociale druk.
-
Grenzen stellen en respecteren.
-
Samenwerken en communiceren.
-
Omgaan met emoties en stress.
-
Social media en seksuele grenzen.
​
De training bestaat uit een reeks van 24 lessen, maar kan flexibel worden aangepast aan de leeftijd en behoeften van de groep. Elke les combineert actie (zoals spel en oefeningen) met reflectie en praktische opdrachten, zodat kinderen en jongeren de vaardigheden meteen in het dagelijks leven kunnen toepassen.
​
Dit programma is geschikt voor kinderen vanaf de derde kleuterklas.
​
Afgestemd opvoeden en verbindend communiceren
​
Deze workshops bieden een interactieve en praktijkgerichte setting waarin je meteen aan de slag gaat met nieuwe inzichten en technieken. De nadruk ligt op zelfreflectie en het oefenen van vaardigheden die je direct kunt toepassen in je dagelijks leven.
​
Afgestemd opvoeden helpt je voorbij te gaan aan korte termijn gedragscontrole en in te spelen op wat kinderen écht nodig hebben om zich te ontwikkelen tot zelfstandige, zelfbewuste volwassenen. We onderzoeken hoe je vanuit verbinding structuur en grenzen kunt bieden, zonder autoritair te worden.
Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere:
-
Het begrijpen van behoeften en emoties achter gedrag.
-
Grenzen stellen vanuit veiligheid en respect.
-
Het gebruik van het innerlijk kompas in opvoeding.
​
Verbindend communiceren leert je hoe je eerlijk en vanuit verbinding met je kind kunt praten, zelfs wanneer de boodschap moeilijk is. Het helpt je om empathisch te luisteren naar wat er leeft bij je kind en tegelijkertijd je eigen gevoelens en behoeften duidelijk te maken. Dit versterkt niet alleen de band tussen ouder en kind, maar creëert ook een veilige basis waarin je kind zich gehoord en gezien voelt.
Thema’s in deze workshop zijn onder andere:
-
Zelf-empathie: Je eigen gevoelens en behoeften (h)erkennen, zodat je rustig en vanuit verbinding kunt reageren op je kind.
-
Empathie: Luisteren naar de gevoelens en behoeften van je kind, ook als deze lastig of overweldigend lijken.
-
Moeilijke boodschappen eerlijk en respectvol brengen: Hoe je grenzen stelt, verwachtingen uitspreekt en moeilijke situaties bespreekt op een manier die uitnodigt tot samenwerking in plaats van weerstand.
​​
Verbindend communiceren geeft je praktische tools om conflicten op een constructieve manier aan te pakken, terwijl je een liefdevolle, respectvolle relatie met je kind opbouwt.
​
Deze workshops zijn geschikt voor ouders, grootouders en iedereen die met kinderen werkt, zoals leerkrachten, kinderverzorgers en professionals in de jeugdhulp.
​
De workshops kunnen op maat worden aangepast aan de specifieke leervragen van de groep. Voor meer informatie of een vrijblijvende offerte kan je mij bereiken via info@katt.be of 0486 51 05 03.
​